Ritva Tanhuanpää: Usko, toivo, rakkaus (2002)
(Esitykset Matinkylän monitoimitalon teatterissa 23.11.2002 – 8.2.2003)
Missä ovat unelmat ja utopiat? Mihin ihminen voi asettaa toivonsa, jos yhteisöllistä toivottomuutta pidetään itsestään selvänä? Ja voiko kukaan enää laittaa toisten etua omansa edelle, kun kaikkein kattavin ihanne on ”terve itsekkyys”?
Koska Suuri Banaani oli onnistunut produktio, päätimme jatkaa yhteistyötä ohjaaja Matti Rasilaisen ja kirjoittaja Ritva Tanhuanpään kanssa. Suurin osa mukaan tulleista näyttelijöistä oli esiintynyt myös Suuressa Banaanissa. Puuttuvat näyttelijät tulivat remmiin kuin itsestään. Äidin rooliin saimme Mialeena Leppälän työtoverin Irja Asikaisen. Hannu Hurme ja Hanna Mykkänen taas ottivat yhteyttä ohjaajaan, samoin teki myös Suvi Jumppanen, joka otettiin Mirka Vuoren tilalle tämän jouduttua keskeyttämään harjoitukset henkilökohtaisista syistä. Teknistä osaamista joukkoomme toivat Antti Tanhuanpää ja Visa, jotka suunnittelivat ja toteuttivat valot. Ilkka Ojala, joka teki äänimaailman AUKI-produktioon, jatkoi sävellystyötään ohjaajan toivomuksesta myös Usko, toivo, rakkaus -produktiossa. Pitkästä aikaa työryhmässämme oli lavastaja, Anna Karmala, joka on koulutukseltaan puuseppä.
Ritva Tanhuanpää kirjoitti käsikirjoituksen kesän aikana. Kantava lähtökohta tematiikalle olivat ideologiat ja niiden toteutuminen sekä Suomen nykytila. Tanhuanpää loi roolit yksilöllisesti sen perusteella, minkälaisia näyttelijöitä tuli mukaan. Harjoitukset aloitettiin 16. elokuuta ja 21. marraskuuta mennessä olimme harjoitelleet 44 kertaa. Harjoituspaikkoina olivat jälleen Matinkylän monitoimitalo ja Kannusillan teatterisali. Käsikirjoitus valmistui muutama viikko harjoitusten alkamisen jälkeen, mutta juoni ja dialogi täsmentyivät vielä harjoitusten myötä. Haimme roolihahmojen käyttäytymistä ja ajatusmaailmaa edellisvuoden tapaan improvisaatioon perustuvien harjoitusten kautta. Oma persoona oli roolityön luova voima.
Toteutus piirtää kuvaa tämän päivän Suomesta. Esitys kysyy, onko niin politiikassa kuin ihmisten arvomaailmassa sijaa aatteellisuudelle ja ideologioille. Mikä on suurta pyörää pyörittävä voima, kun lattapääyksilöt eivät välitä muusta kuin omasta edustaan? Raha, teknologia ja talouskasvu imevät pyörteeseensä tukahduttaen inhimillisyyden alleen. Tarinassa seitsemän nuorta on perustanut lukioaikanaan aatejoukon Kääpiöt keskeisenä päämääränään pyrkimys oikeudenmukaisuuteen. Aatteellinen paatos kiteytyy kääpiöpykäliin.
Kääpiöt tapaavat viisi vuotta myöhemmin, sillä heidät on kutsuttu aatejoukon keskushenkilön Robertin kotiin. Robert makaa onnettomuuden seurauksena koomassa, mutta isällä on idea, jonka vuoksi on syytä nostaa juhlamalja jos toinenkin. Kääpiöiden ideologia on murtunut ontuvaksi utopiaksi eivätkä nuorten ajatusmaailmat enää kohtaa. Robertin vanhemmat ja pikkuveli elävät omissa mahdottomissa todellisuuksissaan: pillerit ja rahat pitävät yllä elämän raameja. Aihepiiriä käsitellään ironian ja komiikan keinoin. Esitys herättää paljon syvällisiä kysymyksiä ja jättää niihin vastaamisen katsojan harteille.
Työryhmä jakoi jälleen tuotantovastuun. Tiedotuksesta ja lipunmyynnin organisoinnista vastasi Jutta Kaunisto, markkinoinnissa käytetystä piirroksesta Milja Valtonen ja harjoitus- ja esitystilojen järjestämisestä Emilia Kokko. Koko työryhmä osallistui markkinointiin ja muihin käytännön järjestelyihin. Työryhmä rakensi ja hankki lavasteet lavastajan ja ohjaajan johdolla. Puvustamisessa pitäydyttiin dogma-periaatteessa eli vaatteet löytyivät pitkälti näyttelijöiden omista kaapeista. Myynnissä avustivat Outi Ivaska, Ilkka Ojala, Minna Rahikka, Jenni Ryynänen, Laura, Mirka Vuori, Jaana Riikonen, äidit Kaunisto ja Jumppanen.
Esitystä markkinoitiin totuttuun tapaan värillisin A3-julistein ja flyerein. Markkinointikirjeitä lähetettiin muutamille alueen yrityksille ja Espoon koulujen äidinkielen opettajille. Tiedotteita lähetettiin kaikkiin tärkeimpiin pääkaupunkiseudun medioihin. Useissa lehdissä oli kuvallinen nosto menopalstalla. Alueuutiset kirjoitti esityksestä puolen sivun buffin värikuvalla ja ohjaajan haastattelulla ja Länsiväylä kirjoitti ison arvioivan buffin kenraaliesityksen perusteella. Espoon Seurakuntasanomissa oli pohdiskeleva analyysi. Kaikki kirjoitukset olivat kannustavia ja positiivisia.
Ohjaus: Matti Rasilainen
Käsikirjoitus: Ritva Tanhuanpää
Musiikki: Ilkka Ojala
Lavastus: Anna Karmala
Valot: Antti Tanhuanpää ja Visa G
Rooleissa:
Ella / Emilia Kokko
Jonna / Jutta Kaunisto
Mari / Milja Valtonen
Ville / Antti Hovilainen
Veera / Suvi Jumppanen
Lauri / Tony Vuori
Eero Toivonen / Kari Hilvenius
Leena Toivonen / Irja Asikainen
Niko / Hannu Hurme
Tarjoilija 1 / Mialeena Leppälä
Tarjoilija 2 / Hanna Mykkänen
(Teksti lainattu vuoden 2002 toimintakertomuksesta. Kirjoittajina Jutta Kaunisto, Emilia Kokko ja Milja Valtonen. – Kuva Milja Valtonen.)